Welkom
Tijdschrift Taal is het tijdschrift voor opleiders, onderwijsadviseurs en andere professionals die zich bezighouden met taalonderwijs in het primair onderwijs. Het tijdschrift publiceert semi-wetenschappelijke artikelen die de dialoog stimuleren over de doelen, inhoud en organisatie van taalonderwijs.
Tijdschrift Taal is een samenwerkingsproject van LOPON², Onderwijsontwikkeling Nederland en SLO, en wordt uitgegeven door Uitgeverij Van Gorcum.
_w670_h315_bg.jpg)
Bekijk alle columns
Word abonnee
Bekijk hier de optiesDe redactie
Neem contact op met de redactie van Tijdschrift TaalHet gebruik van Large Language Models in het taalonderwijs
Eliane Segers, Carla Haelermans, Wouter Jansen, Laurens Runderkamp, Erika Schlatter, Paraskevi Topali, & Zeyu Wang
Generatieve AI is een vorm van vorm van artificiële intelligentie (AI) waarbij de AI nieuwe teksten creëert. ChatGPT is hier een bekend voorbeeld van; het is een zogenaamd Large Language Model (LLM). In deze bijdrage gaan we in op de mogelijkheden van LLM’s in het (taal)onderwijs. Daarnaast bespreken we ook pedago...
Interactief voorlezen in meertalige klassen: meer talen, meer kansen
Eline Decraene, Maribel Montero Perez & Hilde Van Keer
Onze samenleving wordt steeds diverser, en dat zie je terug in de klas. Scholen worden talig en cultureel rijker, wat zowel uitdagingen als kansen met zich meebrengt. Een van de belangrijkste doelen van ons onderwijs is het bevorderen van Nederlandse taalvaardigheid. Tegelijkertijd ervaren veel meertalige kinder...
Het effect van interactief voorlezen op de leesmotivatie van anderstalige nieuwkomers
Thibaut Duthois & Hilde Van Keer
Interactief voorlezen met anderstalige nieuwkomers: het kan! De dalende leesvaardigheid in Vlaanderen baart zorgen, en terecht: internationale studies tonen een achteruitgang aan. Toch blijft een cruciale factor vaak onderbelicht: leesplezier. Geen enkel OESO-land scoort zo laag op leesplezier bij vijftienjarigen ...
Puzzels en parels van rijke teksten
Anne de Klerk en Mirjam Snel
Het werken met rijke teksten wordt alom geprezen, om zo de taalvaardigheid van leerlingen te bevorderen en de kennis van zichzelf, de ander en de wereld te vergroten. Tegelijkertijd hebben veel basisschoolleerlingen in Nederland moeite met verdiepend lezen: het leggen van verbanden binnen een tekst, tussen teksten...
Taalonderwijs integreren in andere vakken
Maaike Hajer & Saskia Versloot
Het verbinden van taalonderwijs aan het onderwijs in andere leergebieden staat midden in de belangstelling. Dat je in lessen aardrijkskunde of natuuronderwijs ook taalontwikkeling kunt bevorderen en zo twee vliegen in één klap kunt slaan, is niet nieuw (zie bijvoorbeeld Van Elsäcker et al., 2013). De nieuwe Kerndoel...
De rol van kennis en kennisopbouw in gesprekken tijdens onderzoekend leren
Jan Berenst, Kees de Glopper & Tom Koole
Gespreksonderwijs sluit het beste aan bij gesprekspraktijken die kinderen al (ten dele) blijken te benutten. Samen werken in kleine groepjes aan een onderzoeksproject vormt een heel goed kader voor op leren gerichte gesprekken tussen leerlingen. Daarin argumenteren ze niet alleen, maar maken ze ook aan elkaar duidel...
Blikvangers
Wat jonge kinderen echte lezers maakt
Wilna Meijer, emeritus universitair hoofddocent algemene pedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen, beschrijft op inspirerende wijze de ontluikende geletterdheid van 0-6 jaar. Ouders, gastouders, grootouders en professionals kunnen in dit boek lezen waarom het delen van ...
Blikvangers
Lezen in beweging
Stichting Lezen publiceerde een congresbundel bij wetenschappelijk congres dat eind 2023 plaatsvond. De bundel bevat bijdragen rond de onderzoeksthema's leesbevordering, digitaal lezen, lees- en literatuuronderwijs, toetsing van leesvaardigheid. De publicatie is gratis te downloaden via www.lezen....
Argumenteren van kinderen en consequenties voor het gespreksonderwijs
Jan Berenst, Kees de Glopper, Tom Koole
In het eerste artikel Gespreksvaardigheid in het onderwijs. Een ontbrekend ontwikkelingsperspectief hebben we beargumenteerd dat het Referentiekader Taal, zoals dat in het Nederlandse onderwijs functioneert, geen goede basis kan vormen voor het gespreksonderwijs. Dit kader berust niet op onderzoek naar de ontwikkeli...
De thuistaal als opstap naar leesplezier en leesvaardigheid in groep 3
Anouk Middelkoop-van Erp, Anne van Buul, Linda van den Bergh
Op Kindcentrum Rijpelberg in Helmond heeft 69 procent van de leerlingen een andere thuistaal dan de Nederlandse. Omdat taal een belangrijke sleutel is tot (school)succes, besteedt het Kindcentrum veel aandacht aan taalontwikkeling. Er is sprake van een instroom van met name Poolse leerlingen (ongeveer een derde van ...
Hoe referentiekader en toetsing goed taalonderwijs in de weg staan
Karen Heij
Karen Heij
Taal is een wezenlijk kenmerk van de mens. Met taal kan een mens zich verhouden tot anderen, tot de samenleving en ook tot zijn eigen identiteit. Je hebt taal nodig om je denken verder te ontwikkelen en je denken kan weer aanzetten tot taalontwikkeling. Geen wonder dat er zorgen zijn als het niet goed lijkt ... |
Boekenmijders worden schrijvers
Jan T’Sas, Jozefien Janssens, Maarten De Beucker en Jordi Casteleyn
Scholen nodigen wel eens een schrijver uit om te vertellen over hun werk en om eruit voor te lezen. Maar wat houden leerlingen daarvan over, vooral de grote groep die niet graag leest? Literatuur Vlaanderen lanceerde daarom het project Auteursresidenties. Daarbij streken Vlaamse schrijvers neer in 50 scholen secunda...
Lezen en laten lezen: een literatuurstudie
Marloes Schrijvers & Claire Goriot
Dat nogal wat leerlingen weinig lezen en het ook niet graag doen, weten we. Maar welke rol spelen leraren daarin? Kunnen zij het tij keren? Uit onderzoek blijkt dat hun rol groot kan zijn, heel groot zelfs. Maar dan moeten die leraren zelf gepassioneerd zijn door boeken en ze moeten ook al heel wat leeskilometers he...
Dialogisch schrijven helpt leerlingen beter te schrijven
Chiel van der Veen, Renske Bouwer & Marije van Braak
Hoe kunnen we leerlingen beter leren schrijven? Een nieuwe, veelbelovende aanpak is dialogisch schc rijven. Hierbij leren leerlingen om het perspectief van de lezer in te nemen door het voeren van betekenisvolle, dialogische gesprekken over de inhoud van zelfgeschreven teksten. Dit helpt hen om hun teksten tijdens h...
Zinnen en teksten begrijpen: wat helpt en waarom?
Cor Aarnoutse
Begrijpend lezen is een complex proces waarin verschillende soorten kennis, vaardigheden en attitudes een rol spelen. In de vorige editie van Tijdschrift Taal werden drie essentiële talige vaardigheden besproken die te maken hebben met verbanden leggen tussen woorden en zinnen: het besef van de structuur van zinnen,...
Gemiste kansen en blinde vlekken: Drie adviezen voor taal bij wereldoriëntatie
Yra van Dijk en Marie-José Klaver
Nederlandse kinderen hebben moeite met tekstbegrip. Of we nu afgaan op de eindtoetsen, de rapporten van de Onderwijsinspectie of internationaal vergelijkend onderzoek (PIRLS): feit is dat Nederlandse leerlingen steeds minder taalvaardig zijn. Dit is een probleem dat niet alleen in de leesles opgelost kan worden, maa...
Hoe digitalisering kansen biedt voor efficiënt begrijpend leesonderwijs
Carolien Knoop-van Campen
De nieuwe PISA-resultaten laten zien dat de vaardigheid in begrijpend lezen van Nederlandse kinderen opnieuw gedaald is (Gubbels, et al., 2019). Nederlandse leerlingen scoren lager dan alle voorgaande jaren en voor het eerst ook lager dan het gemiddelde van de andere 15 Europese landen die aan het PISA onderzoek mee...
PIRLS 2021: Begrijpend lezen blijft zorgenkind
Mirjam Snel en Jan T'Sas
Een keer in de vijf jaar vindt het internationale vergelijkend onderzoek naar de begrijpend leesvaardigheid van tienjarigen plaats: PIRLS (Progress in International Literacy Study). In dit artikel vergelijken we de begrijpend leesprestaties van Nederlandse leerlingen (uit groep 6) en Vlaamse leerlingen (uit het vier...
‘Da vindt ik er echt over’
Een kwestie van gebrekkige regelkennis of nonchalante spellingattitude?
Hanne Surkyn
Onderzoek toont aan dat jongeren zowel in formele, schoolse schrijfsituaties (Vandekerckhove & Sandra, 2016) als in informeel, online taalgebruik (Surkyn et al., 2020) erg veel dt-fouten maken. Nochtans zijn de regels voor de werkwoordspelling gemakkelijk te beschrijven (bijvoorbeeld stam + t) en is analogisch spell...
Samen duiken in een kunstzinnig taalblad
Multidisciplinaire partnerschappen voor betekenisvolle taaltaken maken het verschil
Karin Reekmans
Dit artikel beschrijft hoe uitdagende, interactieve workshops met een kunstzinnige oriëntatie een positief effect hebben op de betrokkenheid van leerlingen en kansen creëert om het Nederlands te verwerven in een betekenisvolle en krachtige leeromgeving. De leerlingen werken in kleine groepjes samen aan een kunstproj...
Waarom wereldoriëntatie het uitgangspunt is voor goed taal- en leesonderwijs
Annemarie Heuts en Lian van de Wiel
Wereldoriëntatie kan niet ontbreken in een masterplan voor de aanpak van basisvaardigheden in het onderwijs, vinden uitgevers Annemarie Heuts en Lian van de Wiel van Blink. Zij laten zien hoe zij op basis van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en de lespraktijk een nieuwe onderwijsaanpak ontwikkelen waarbij ta...
Zinnen en teksten begrijpen: waarmee begint het?
Cor Aarnoutse
Begrijpend lezen is een complex proces waarin verschillende soorten kennis, vaardigheden en attitudes een rol spelen. Wat betreft kennis zijn orthografische, linguïstische en algemene kennis van groot belang (Perfetti & Stafura, 2014; Aarnoutse, 2019). Daarnaast moeten lezers over verschillende vaardigheden beschikk...
Interactief voorlezen doe je zo!
Silke Vanparys en Iris Vansteelandt
Leerkrachten, bibliotheekmedewerkers en andere leesbevorderaars kijken elk jaar uit naar de Voorleesweek. Dé week waarin leerkrachten op scholen, leerlingen en ouders het lezen een extra implus kunnen geven met hartverwarmende en leerrijke voorleesmomenten. Zeker is dat voorlezen het hele jaar belangrijk blijft, op ...
Aandacht voor mondelinge taalvaardigheid in het basisonderwijs
Femke Scheltinga
Mondelinge communicatie is een belangrijk leerdomein en staat dit schooljaar centraal in peilingsonderzoek dat door de inspectie van het onderwijs wordt uitgevoerd. Met het peilingsonderzoek wordt gekeken wat leerlingen aan het einde van het (speciaal) basisonderwijs kunnen én hoe scholen het onderwijsaanbod vormgev...
Leren lopen met zevenmijlslaarzen
Aan de slag met de zeven principes van krachtig taalonderwijs én taalkrachtig onderwijs in de lerarenopleiding/pabo
Els Moonen & Tinneke van Bergen
De zevenmijlslaarzen van taalkrachtig onderwijs: geen sprookje, dat was de kop boven een artikel van Moonen et al. 2021. In dat artikel kreeg je een beschrijving van de zeven didactische principes van krachtig taalonderwijs én taalkrachtig onderwijs. In de Educatieve Bacheloropleiding Lager Onderwijs aan Arteveldeho...
Functioneel veeltalig leren in de klas: makkelijker gezegd dan gedaan?
Een didactisch model om thuistalen van meertalige kinderen te benutten in de klas.
Anouk Vanherf
Hoe ga je als leerkracht het beste om met de thuistalen van meertalige kinderen in de klas? Welk beleid hanteer je als school? Is meertaligheid een troef of juist een obstakel voor het leren? Het zijn nog steeds heikele thema’s die gegarandeerd stof leveren voor geanimeerde discussies in een schoolteam. In dit artik...
Metaconceptueel grammaticaonderwijs: wat betekent dat voor les en toets?
Jimmy van Rijt
Leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs worstelen geregeld met grammatica: ze lijken door de bank genomen maar weinig diepgaand inzicht in deze abstracte materie te verwerven. Leraren hebben op dat gebied hun eigen worsteling. Ze vinden grammatica vaak uitdagend om te onderwijzen en worden daarbij niet geh...
Helden, schurken of domweg watjes?
Wetenschappers en technologen in fictie en non-fictie voor kinderen
Frauke Pauwels
Wat vertellen jeugdboeken over wetenschappers en technologen? Zijn het helden, schurken of domweg watjes? Veel kinderen zijn enthousiast over wetenschap en techniek, maar weinigen willen later zélf een beroep in die domeinen uitoefenen. Nochtans zijn wetenschap, techniek en technologie niet meer weg te denken uit de...
Blikvangers
De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen
In De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen is, onder redactie van Thoni Houtveen en Roel van Steensel, kennis gebundeld onderwijs in begrijpend lezen. Leesexperts uit Nederland en Vlaanderen geven inzicht in theorie over, onderzoek naar en praktische to...
Taalsteun: meer dan een grabbelton
Maaike Hajer en Theun Meestringa
Veel leerlingen hebben steun nodig bij het begrijpen van teksten en het helder formuleren van hun redeneringen in diverse schoolvakken. Elke leraar kiest daar eigen vormen voor. Welke vorm van taalsteun is effectief? Hajer en Meestringa pleiten in het Handboek taalgericht vakonderwijs (vierde herziene druk, 2020) vo...
Taaltrajecten voor laaggeletterde adolescenten
Jordi Casteleyn
Steeds meer kinderen groeien meertalig op. Bovendien spreekt een groot deel van de meertalige leerlingen in het Vlaamse onderwijs een of meerdere thuistalen die verschillen van de onderwijstaal. Eenmaal op school moet een deel van die leerlingen de onderwijstaal nog volop verwerven. Dat fenomeen doet zich voor op al...
Voorwaarden voor effectief leesonderwijs de eerste opbrengsten van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs
Mirjam Snel, Femke Scheltinga, Roel van Steensel
De leesprestaties van Nederlandse leerlingen dalen en leerlingen zijn weinig gemotiveerd om te lezen. De oorzaak wordt al snel bij de leraren in de klas gelegd. Zij zouden onderwijs verzorgen dat niet voldoende oplevert. Maar is dit wel terecht? Zijn alleen de leraren verantwoordelijk voor de leesprestaties van de l...
Schrijfonderwijs op peil
Anke Herder
In maart 2021 verscheen Peil.Schrijfvaardigheid, het rapport van de Onderwijsinspectie over het peilingsonderzoek schrijfvaardigheid (2018-2019) in het (speciaal) basisonderwijs. De resultaten geven inzicht in de schrijfvaardigheid van leerlingen in termen van de referentieniveaus en in de vormgeving van het schrijf...
Leesonderwijs, op afstand bestuurbaar?
Moniek Schaars, Brigitte de Kok, Luce Claessens, Larike Bronkhorst
Goed leesonderwijs is een vak apart. De leerkracht, de lesmethoden en de thuisomgeving spelen hierin een belangrijke rol. Toen de scholen in het voorjaar van 2020 plotseling werden gesloten, moesten leerkrachten noodgedwongen leesonderwijs op afstand vormgeven, zonder gedegen voorbereiding, ondersteuning of voorbeel...
De zevenmijlslaarzen van taalkrachtig onderwijs: geen sprookje
Mariet Schiepers, Pandora Versteden, Els Moonen en Tinneke van Bergen
Onderwijs- en taalexperten zijn het met elkaar eens. Boeiend, ambitieus, geïntegreerd en eigentijds: dat moet het onderwijs Nederlands in de 21ste eeuw zijn. Ongetwijfeld is dat ook de ambitie van elke leraar. Maar hoe breng je dat dagelijks in de praktijk?
Online lezen: waarom leren ze het nergens?
Jeroen Clemens
Vrijwel alle informatie staat tegenwoordig op internet, leren gebeurt vooral online. Het onderwijs, de maatschappij en het bedrijfsleven verwacht van ons, burgers, dat we digitaal geletterd zijn. Maar velen zijn dat niet, ook niet de ‘digital natives’ die op onze schoolbanken zitten. Dit is een uitdaging voor het on...