Praktijkonderzoek

Beter Schrijven: effectief schrijfonderwijs voor de bovenbouw van het basisonderwijs

Tanja Janssen, Paul de Maat en Gert Rijlaarsdam

Schrijfonderwijs leek vroeger zo eenvoudig. De onderwijzer gaf een ‘stelopdracht´, de leerlingen leverden hun tekst in en kregen hun werk terug met een cijfer of een beoordeling in woorden erboven. Soms waren spelfouten verbeterd of stond er bemoedigend commentaar in de kantlijn. Inmiddels weten we dat er effectievere manieren zijn om beter te leren schrijven.
Uit onderzoek blijkt dat strategiegericht schrijfonderwijs het beste werkt. In dit artikel beschrijven we een aanpak die we ontwikkelden op basis van internationaal erkend onderzoek. Strategieonderwijs is daarin ingebed in het communicatieve
paradigma, met gebruikmaking van krachtige lezersfeedback en het reviseren van teksten op basis van die feedback. De
aanpak bleek effectief en werd, om het voor veel leerkrachten bereikbaar te maken, duurzaam geïmplementeerd in een
veelgebruikte, dynamische onderwijsleeromgeving.

Deel dit artikel