Praktijkonderzoek

Literaire gesprekken: de motor voor ontwikkeling in leesvaardigheid en in leesmotivatie

Genieten van lezen is de drive voor verdere literaire ontwikkeling. Kinderen die lezen hoog in het vaandel hebben staan, ervan overtuigd zijn dat ze hier goed in zijn, lezen graag en veel, waardoor hun literaire competentie zich in een opwaartse spiraal verder ontwikkelt. Dit in tegenstelling tot kinderen die van zichzelf zeggen dat ze niet goed zijn in lezen. De uitdaging voor leerkrachten is om negatieve leeservaringen om te zetten in positieve. In dit artikel beschrijft Cornelissen de aanpak en de bevindingen van het in haar onderzoek uitgewerkte onderwijsleertraject Literaire gesprekken in de bovenbouw van het basisonderwijs (Cornelissen, 2016). Nadat uitleg is gegeven over het theoretische concept waarop de literaire gesprekken zijn gebaseerd, volgen een beschrijving van het onderzoek en aanbevelingen voor de onderwijspraktijk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop