Weten

Vaardige leerkrachten is wat goed voortgezet leesonderwijs nodig heeft

Eveline Wouters en Ria Geerse

Veel leestijd en lezen in zelfgekozen boeken biedt de mogelijkheid om zonder leesmethode goed en motiverend voortgezet leesonderwijs te geven. Daarmee verschuift het accent van het werken met een methode voor voortgezet lezen naar een onderbouwd leesbeleid waarin het belang van kennis en vaardigheden van leerkrachten centraal staat. Een voorbeeld hiervan is het LIST-project (Houtveen, Brokamp & Smits, 2012). Beide auteurs van dit artikel zijn ervaren LIST-begeleiders. In dit artikel wordt het accent gelegd op de belangrijkste leerkrachtvaardigheden die bijdragen aan krachtig leesonderwijs. Vervolgens wordt beschreven hoe een schoolbegeleider leerkrachten kan ondersteunen om deze vaardigheden te ontwikkelen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop