Artikelen

Lezen, experimenteren, begrijpend lezen

Hoe begrijpend leesonderwijs en W&T-onderwijs elkaar kunnen versterken

Martine Gijsel, Anna Hotze en Miriam Knoef

Martine Gijsel is associate lector taaldidactiek bij Hogeschool Saxion en senior onderzoeker bij het Expertisecentrum Nederlands.

Anna Hotze is lector Wetenschap en Technologie bij Hogeschool iPabo

Miriam Knoef, Phd kandidaat bij Universiteit Twente, vakgroep ELAN Docentontwikkeling

Hoe kun je begrijpend lezen en onderwijs in Wetenschap en Technologie (W&T) effectief integreren? En wat hebben leerkrachten daarvoor nodig? Deze vragen staan centraal in het onderzoek van TechYourFuture dat wordt uitgevoerd door Hogeschool Saxion, Hogeschool iPabo, Eduseries en CED-groep. Dit artikel beschrijft de resultaten en bevindingen die het onderzoek tot nu toe hebben opgeleverd. We staan stil bij de dalende prestaties van leerlingen op begrijpend lezen en hun geringe leesmotivatie. Vervolgens beschrijven we hoe leerkrachten onderwijs in begrijpend lezen kunnen verbinden met onderwijs in W&T en genoemde knelpunten kunnen aanpakken. Op basis van een internationale literatuurstudie gaan we in op een aantal geïntegreerde evidence-based programma’s, de vakdidactische keuzes die daarin gemaakt zijn en hoe dit type onderwijs eruit zou kunnen zien in de Nederlandse lespraktijk. Tot slot doen we aanbevelingen voor de onderwijspraktijk, waarin we ingaan op het belang van een goede lesvoorbereiding, geïntegreerd assessment en het kunnen toepassen van interactievaardigheden en scaffolding-technieken.

 

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop