Het effect van lezers- en tekst kenmerken op het verwerken van teksten

Begrijpend lezen is een van de belangrijkste vaardigheden die we leren op school. We moeten informatie uit teksten begrijpen om goed te kunnen functioneren op school en in het dagelijks leven. Begrijpend lezen is niet alleen een belangrijke vaardigheid, het is ook een complexe vaardigheid. Tijdens het lezen kan er van alles ‘mis’ gaan in het hoofd van de lezer. Internationaal onderzoek toont aan dat veel kinderen in Nederland en Vlaanderen moeite hebben met begrijpend lezen; in 2018 kon bijna 1 op de 4 van de 15-jarigen in Nederland niet op het gewenste niveau lezen en in Vlaanderen haalde bijna 1 op de 5 van de 15-jarigen het basisniveau voor leesvaardigheid niet. Deze kinderen zijn niet in staat om teksten functioneel te gebruiken en om de nodige informatie eruit te halen. Waar gaat het mis? 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop