Artikelen

Taaltrajecten voor laaggeletterde adolescenten

Steeds meer kinderen groeien meertalig op. Bovendien spreekt een groot deel van de meertalige leerlingen in het Vlaamse onderwijs een of meerdere thuistalen die verschillen van de onderwijstaal. Eenmaal op school moet een deel van die leerlingen de onderwijstaal nog volop verwerven. Dat fenomeen doet zich voor op alle onderwijsniveaus. Steeds meer leraren lopen daarbij tegen het probleem aan dat ze niet weten hoe ze deze leerlingen snel genoeg meekrijgen voor lezen, schrijven, woordenschatverwering ... Vooral in het secundair/voortgezet onderwijs ervaren deze leerlingen vaak een sterke behoefte aan taalsteun. Gelukkig is men zich daar in de meeste scholen van bewust, maar dat is nog geen garantie voor een gerichte, efficiënte aanpak. Daar kan verandering in komen. In opdracht van het Vlaamse onderwijsministerie ontwikkelde een team van deskundigen uit de hogescholen Odisee en Thomas More, en geleid door Jordi Casteleyn (Universiteit Antwerpen) wetenschappelijk onderbouwde taaltrajecten voor anderstalige jongeren. Het onderzoeksproject mondde ook uit in een praktijkgids. De kern van die trajecten? Zes essentiële bouwstenen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop