Peerinteractie bevorderen in meertalige contexten

Bevindingen van een praktijkgericht onderzoek

De toenemende talige en culturele diversiteit in basisscholen brengt didactische uitdagingen met zich mee om meertaligheid beter te benutten. Peerinteractie (interactie tussen leerlingen) vormt daartoe een kansrijke context (Cekaite et al., 2014; Walsweer, 2015). Onduidelijk is echter hoe leerlingen in het (Nederlands) basisonderwijs meertaligheid al benutten in peerinteractie en hoe leerkrachten vervolgens hun gesprekspraktijken kunnen versterken. Aan de hand van bevindingen van een meerjarig praktijkgericht onderzoeksproject, benadrukken we in dit artikel de meerwaarde van het met leerkrachten analyseren van meertalige activiteiten middels video-opnames om zo meer inzicht te krijgen in bovengenoemde punten.

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop