Artikelen

Helden, schurken of domweg watjes?

Wetenschappers en technologen in fictie en non-fictie voor kinderen

Wat vertellen jeugdboeken over wetenschappers en technologen? Zijn het helden, schurken of domweg watjes? Veel kinderen zijn enthousiast over wetenschap en techniek, maar weinigen willen later zélf een beroep in die domeinen uitoefenen. Nochtans zijn wetenschap, techniek en technologie niet meer weg te denken uit de samenleving. Bovendien hebben we wetenschappelijke geletterdheid nodig om actief en kritisch te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Een blik op de debatten rond klimaatverandering en de coronapandemie volstaat om het belang te zien van een gedegen basiskennis. Er wordt dan ook hard geijverd voor meer en beter onderwijs in wetenschap en techniek. Toch moet er ook op dit domein aandacht zijn voor de kracht van verhalen, die we in tekst en beeld delen via fictie en non-fictie. Ook wie wetenschap best interessant vindt, voelt zich wellicht weinig verwant met het oude, klunzige warhoofd dat de stereotiepe professor is. Of ziet de wetenschapper in Nederlandstalige jeugdliteratuur er vandaag anders uit? Voor haar doctoraatsonderzoek onderzocht Frauke Pauwels het profiel van wetenschappers en technologen in ruim honderd kinder- en jeugdboeken gepubliceerd na 2000.

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop