Artikelen

Samen duiken in een kunstzinnig taalblad

Multidisciplinaire partnerschappen voor betekenisvolle taaltaken maken het verschil

Dit artikel beschrijft hoe uitdagende, interactieve workshops met een kunstzinnige oriëntatie een positief effect hebben op de betrokkenheid van leerlingen en kansen creëert om het Nederlands te verwerven in een betekenisvolle en krachtige leeromgeving. De leerlingen werken in kleine groepjes samen aan een kunstproject, waarbij elk kind zijn talenten maximaal kan ontplooien. Doordat een leraar, een muzikant en een beeldend kunstenaar elk vanuit hun eigen discipline impulsen geven, komen kinderen tot originele ideeën, die ze vervolgens leren verwoorden in het Nederlands. Karen Reekmans licht de rol van de leraar toe vertrekkende van een metafoor van de zee met verschillende eilanden, waartussen leerlingen vrij kunnen navigeren.

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop