Artikelen

‘Da vindt ik er echt over’

Een kwestie van gebrekkige regelkennis of nonchalante spellingattitude?

Onderzoek toont aan dat jongeren zowel in formele, schoolse schrijfsituaties (Vandekerckhove & Sandra, 2016) als in informeel, online taalgebruik (Surkyn et al., 2020) erg veel dt-fouten maken. Nochtans zijn de regels voor de werkwoordspelling gemakkelijk te beschrijven (bijvoorbeeld stam + t) en is analogisch spellen mogelijk (jij vindt want jij werkt). Bovendien leren kinderen reeds in het basisonderwijs, rond de leeftijd van tien jaar, hoe ze werkwoorden correct spellen. Als oorzaak voor de vele dt-fouten wordt dan ook snel gewezen naar een lakse spellingattitude van jongeren. Maar is dat wel terecht? Ons onderzoek toont aan dat ook een slechte beheersing van de spellingregels aan de basis ligt van veel werkwoordsfouten.

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop