Artikelen

Hoe digitalisering kansen biedt voor efficiënt begrijpend leesonderwijs

De nieuwe PISA-resultaten laten zien dat de vaardigheid in begrijpend lezen van Nederlandse kinderen opnieuw gedaald is (Gubbels, et al., 2019). Nederlandse leerlingen scoren lager dan alle voorgaande jaren en voor het eerst ook lager dan het gemiddelde van de andere 15 Europese landen die aan het PISA onderzoek meedoen. Doordat lezen uit veelal onzichtbare, mentale processen bestaat, is het lastig te weten waar het precies misgaat tijdens het lezen. Focust een leerling op het verkeerde deel van de tekst? Blijft hij op een bepaald punt ‘hangen’? Integreert hij informatie uit verschillende alinea’s? Er is dringend behoefte aan innovatieve manieren om begrijpend lezen te verbeteren. De nieuwste digitale ontwikkelingen rondom eye-tracking, het meten waar iemand in een tekst kijkt, bieden mogelijkheden om het leesgedrag van leerlingen zichtbaar te maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop