Alles in één leidraad: fonemisch bewustzijn en alfabetisch principe binnen thematisch onderwijs

Een kwart van de Nederlandse bevolking leest niet op het niveau dat nodig is om in de huidige maatschappij te functioneren (Gubbels, 2019). Goed onderwijs moet ervoor zorgen dat deze groep mensen tot het minimum wordt beperkt. In 2022 stonden de kranten echter vol met artikelen over de dalende leesvaardigheid van basisschoolleerlingen (Onderwijsinspectie, 2022). Mede door deze signalen zijn wij een onderzoek gestart naar de verbetering van de start van het leesonderwijs op een Utrechtse basisschool. Het doel van dit onderzoek, dat uitgevoerd is in het kader van onze bachelorthesis Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht, was om deze school handvatten te bieden. Hoe kunnen zij kwalitatief goed taalonderwijs aanbieden in de kleuterklas op het gebied van fonemisch bewustzijn en alfabetisch principe bínnen thematisch onderwijs? Om aan te sluiten bij deze werkwijze hebben wij een leidraad ontwikkeld. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop