Redactioneel

Redactioneel 26

Tijdschrift Taal, nummer 26

Wenckje Jongstra

Het is begin 2025. De start van dit nieuwe jaar markeert ook mijn start als hoofdredacteur van dit mooie tijdschrift. Net als de redactie van Tijdschrift Taal zet ik me graag in voor u als lezer met een groot hart voor taalrijk, verrijkend onderwijs. We leven in een wereld waarin het zoeken naar de nuance voorwaardelijk is om vreedzaam met elkaar en met de aarde te leven. Taal als sleutel tot communicatie, begrip en kennisverwerving is daarin cruciaal. Taal is dan ook het fundament in het onderwijs.

Taal, taalontwikkeling en taalonderwijs hebben altijd al mijn belangstelling gehad. Begin jaren negentig van de vorige eeuw (!) ging ik Nederlands studeren in Groningen. Ik genoot als scholier van mooie woorden en zinnen en dacht graag na over wat mensen zeggen, maar eigenlijk bedoelen; mijn taalantenne stond altijd wel uit. In Groningen ervoer ik, nog meer dan op de middelbare school, hoe de taal in de literatuur kan raken en roeren, maar het was vooral mijn fascinatie voor de generatieve taalkunde die toen ontsproot. Ik had nooit geweten dat je de anatomie van taal kon uittekenen en al helemaal niet dat je zelfs kon puzzelen met de atomen van de taal en daarbij ook nog eens de wereld aan talen uit kon leggen in één systeem. Ook vond ik het boeiend om te leren hoe kinderen hun taal ontwikkelen en hoe mensen en dieren de taal verwerken. Na mijn studie volgde ik de lerarenopleiding. Ik genoot van het lesgeven, maar ervoer ook dat het taalcurriculum op de middelbare school niet altijd de taalantenne van scholieren en hun liefde voor taal laat groeien (lees vooral de column van Wim Daniels in dit nummer). Ik verhuisde niet veel later naar Toronto, waar ik binnen de theoretische linguïstiek promotieonderzoek ging doen naar fonologische ontwikkeling van jonge kinderen. Na die tijd ging ik (inmiddels was ik lerarenopleider en docentonderzoeker) me weer meer interesseren voor taalonderwijs en taalstimulering ten dienste van de brede ontwikkeling van opgroeiende kinderen. En daarover is het laatste woord nog niet gesproken.

Er is een groeiende wetenschappelijke basis voor wat werkt in taalonderwijs (met taalonderwijs bedoel ik onderwijs in de domeinen Nederlands). Goed taalonderwijs kent weliswaar ingrediënten, maar is geen recept; het wordt in wezen steeds ter plekke met de doelgroep op een bepaald moment in de tijd gemaakt en het dient uiteindelijk de brede ontwikkeling. Taalonderwijs is altijd ingebed in een cultureel-maatschappelijke context, in een bepaalde tijd, en het manifesteert zich idealiter gedurende de hele schooldag. Over het ontwerpen en verzorgen van taalonderwijs ben je dus nooit uitgeleerd. Dat maakt het vakmanschap zo interessant en aantrekkelijk.

Ook in dit nummer (26) bieden we de lezer zicht op verschillende taalonderzoeken in het Nederlandstalig onderwijs.

Chiel van der Veen, Renske Bouwer & Marije van Braak presenteren een onderzoek naar dialogisch schrijven in de bovenbouw van het basisonderwijs.

Marloes Schrijvers en Claire Goriot presenteren een literatuurstudie naar het profiel van leesbevorderende leraren en de leescultuur in het primair en voortgezet onderwijs.

 

Jan T’Sas, Jozefien Janssens, Maarten De Beucker, Jordi Casteleyn presenteren de inzichten uit hun studie naar de opbrengsten van het boeiende project ‘Auteursresidenties’ in het secundair/voortgezet onderwijs.

Karen Heij deelt haar perspectief op toetsing in relatie tot taalonderwijs.

Anouk Middelkoop-van Erp, Anne van Buul en Linda van den Bergh presenteren hun casusonderzoek naar het inzetten van de thuistaal bij leesbevordering in groep 3.

Jan Berenst, Kees de Glopper en Tom Koole bespreken op basis van observaties van gesprekspraktijken aanknopingspunten om aan te sluiten bij en voort te bouwen op de argumentatieve praktijken van kleuters.

 

Tot besluit, als tijdschrift hebben wij een belangrijke rol te spelen in het verspreiden van kennis en het stimuleren van discussie. Ik kijk ernaar uit hieraan bij te dragen en verheug me op de samenwerking met de redactie en eindredacteur Piet Litjens, met uitgever Van Gorcum, en –last nut not least- met vele, toekomstige auteurs.

Deel dit artikel
Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan