Hoe referentiekader en toetsing goed taalonderwijs in de weg staan
Karen Heij
Taal is een wezenlijk kenmerk van de mens. Met taal kan een mens zich verhouden tot anderen, tot de samenleving en ook tot zijn eigen identiteit. Je hebt taal nodig om je denken verder te ontwikkelen en je denken kan weer aanzetten tot taalontwikkeling. Geen wonder dat er zorgen zijn als het niet goed lijkt te gaan met de taalontwikkeling van onze kinderen. Alle reden om dan grondig te willen kijken naar wat er aan de hand is. In dit artikel wil ik twee ontwikkelingen benoemen die elkaar hebben versterkt en nu in de weg zitten om in het onderwijs écht werk te kunnen maken van de taalontwikkeling van onze leerlingen: de manier waarop we taal zijn gaan ordenen en de manier waarop we taal zijn gaan toetsen. Deze twee ontwikkelingen belemmeren nu een goede taalontwikkeling, omdat ze op gespannen voet staan met het ontwikkelen van plezier in taal en een gevoel van onvermogen bij taalleerders versterken. |