De thuistaal als opstap naar leesplezier en leesvaardigheid in groep 3
Op Kindcentrum Rijpelberg in Helmond heeft 69 procent van de leerlingen een andere thuistaal dan de Nederlandse. Omdat taal een belangrijke sleutel is tot (school)succes, besteedt het Kindcentrum veel aandacht aan taalontwikkeling. Er is sprake van een instroom van met name Poolse leerlingen (ongeveer een derde van de populatie) die niet of nauwelijks Nederlands spreekt bij de start van hun schoolloopbaan. Het erkennen en toestaan van de thuistaal op school kan bijdragen aan een groter zelfvertrouwen, meer motivatie en betere schoolprestaties (Agirdag, 2018; Cummins, 2018). Ook lezen in de thuistaal kan hiertoe bijdragen. Als kinderen plezier hebben in lezen, gaan ze meer lezen en begrijpen en worden ze er ook beter in. Dit kan door in de thuistaal – je beste taal – te lezen. We onderzochten of Poolse kinderen in groep 3 meer plezier in het leren lezen hebben en een betere leescompetentie ervaren als ze ook in het Pools leren lezen.