Welkom
Tijdschrift Taal is het tijdschrift voor opleiders, onderwijsadviseurs en andere professionals die zich bezighouden met taalonderwijs in het primair onderwijs. Het tijdschrift publiceert semi-wetenschappelijke artikelen die de dialoog stimuleren over de doelen, inhoud en organisatie van taalonderwijs.
Tijdschrift Taal is een samenwerkingsproject van LOPON², Onderwijsontwikkeling Nederland en SLO, en wordt uitgegeven door Uitgeverij Van Gorcum.
Bekijk alle columns
Word abonnee
Bekijk hier de optiesDe redactie
Neem contact op met de redactie van Tijdschrift TaalColumn - De Toekomst
Peter van Duijvenboden, coƶrdinator Stichting Lezen
Nog nooit klaagden we in de samenleving in het algemeen en in het onderwijs in het bijzonder over slechte concentratie, oppervlakkigheid, vluchtigheid, onrust, infobesitas en verslaving. De tijd van volwassenen en kinderen wordt opgeslokt door het digitale monster dat vele koppen heeft. De digitale overload raakt d...
Het begrijpend leesonderwijs en de leesprestaties van Nederlandse en Vlaamse leerlingen met elkaar vergeleken, PIRLS-2016
Mirjam Snel
In december 2017 is in zowel Nederland als Vlaanderen een rapport verschenen waarin de internationale resultaten van de Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) worden beschreven. Op basis van deze twee rapporten worden in dit artikel de begrijpend leesprestaties en het leesonderwijs in beide landen ...
Werken aan taaldenkgesprekken in W&T. Een didactisch model voor pabo-studenten en leerkrachten
Resi Damhuis, Anne-Christien Tammes
Hoe krijg je het beste wapperslijm? Dat is een mooi onderwerp voor een taaldenkgesprek, waarin leerlingen tegelijkertijd hun taalvaardigheid en hun kennis en vaardigheden in Wetenschap & Technologie (W&T) ontwikkelen. In dit artikel presenteren we een didactisch model dat pabo-studenten en leerkrachten steun biedt b...
Nederlands als tweede taal: een onderzoek naar de relatie tussen interactiestijlen en taalverwerving bij kleuters
Carolien Frijns
Het onderwijs in Belgiƫ en Nederland kampt met een kloof tussen kinderen uit de lagere sociale klasse en kinderen uit de middenklasse en hoger. Kinderen met een etnische minderheidsachtergrond, zoals kinderen die thuis Turks spreken, behoren vaker tot de lagere klasse en maken systematisch minder kans op schoolsucce...
Redactioneel
Jantien Smit
Door Jantien Smit.